Laatste nieuws

Zaterdag 18 december Games & Crafts

8 december 2021

Vind je het leuk om naast het gamen ook even iets creatiefs te doen? Schuif […]

Lees meer

Gamehal 1 uur eerder open

1 december 2021

Als gevolg van de extra maatregelen in strijd tegen het coronavirus moet E-Village om 17.00 […]

Lees meer

Zaterdag 20 november Games & Crafts

15 november 2021

Vind je het leuk om naast het gamen ook even iets creatiefs te doen? Schuif […]

Lees meer

Zondag 28 november bliksembezoek Sinterklaas

13 november 2021

Pssst! Heb jij het al gehoord? Wij hebben in het diepste geheim een bliksem bezoek […]

Lees meer

Za 30 oktober Freaky Air Night bij E-Village

14 oktober 2021

Op zaterdag 30 oktober komt Air World tot leven door de meest enge gedaantes tijdens […]

Lees meer

E-Village opent weer de deuren

8 juni 2021

YEAH! E-Village opent op zaterdag 12 juni a.s. weer de deuren. Vergeten jullie niet te […]

Lees meer

Gamen voor je gezondheid

Games dragen bij aan gezondheid en persoonlijke ontwikkeling

Uit onderzoek is gebleken dat het actief gamen een positieve bijdrage levert aan de fysieke en psychische gezondheid  van o.a. mensen met sociaal-motorische problematiek, zoals autisme of ADHD.

Gamen en autisme

Bij games zijn bijvoorbeeld de spelregels heel duidelijk. Zo kan er maar één de winnaar zijn. Games maken ook geen onderscheid in wie je bent of hoe je eruit ziet. Iedereen is gelijk. Vals spelen bestaat niet. Dus iedereen kan winnen. Zaken waar kinderen en jongeren met autisme erg gevoelig voor zijn.

Games vervelen niet

Kinderen en jongeren met ADHD daarentegen zijn snel verveeld. Zij beschikken over tomeloze energie en moeten continue worden uitgedaagd. Games dagen hen uit om telkens hun high score te verbeteren en zijn daarom verleidelijk om te blijven doen. En vergeet niet ze worden er ook behoorlijk moe van.

Serious games

Serious games worden steeds vaker met succes ingezet op andere terreinen binnen de zorg, zoals bijvoorbeeld bij  geheugentrainingen voor mensen met dementie en het overwinnen van angststoornissen. Het is onze ambitie om in samenwerking met zorgaanbieders, ontwikkelings- en sporttherapeuten speciale bewegingsprogramma’s voor specifieke doelgroepen te ontwikkelen, zodat de games niet alleen maar voor de fun zijn, maar ook nog een bijdrage leveren aan de persoonlijke ontwikkeling van iemand met een fysieke en/of geestelijke beperking.

Het uiteindelijke doel is te komen tot een win-win situatie