Laatste nieuws

Zaterdag 30 november Games & Crafts

8 november 2019

Vind je het leuk om naast het gamen ook even iets creatiefs te doen? Schuif […]

Lees meer

Woensdag 20 november Games & Cookies

30 oktober 2019

Kom gezellig gamen of jumpen en sluit tussendoor aan bij Games & Cookies. In plaats […]

Lees meer

Zondag 1 december Pepernoten BINGO

28 oktober 2019

Op zondag 1 december spelen we PEPERNOTEN BINGO bij E-Village. We starten rond 16.00 uur. […]

Lees meer

“Zij komen….., Zij komen…., de coole stoere Pietenzusjes” op zondag 24 november

28 oktober 2019

Dit jaar laat Sinterklaas het helaas afweten, maar hij is ons zeker niet vergeten. Sint […]

Lees meer

Officiele opening E-Village Air World

11 oktober 2019

Afgelopen zondag 6 oktober vond de officiële opening plaats van Air World, onze nieuwste attractie. De […]

Lees meer

Vrijdag 25 oktober Active Friday 12+, de gameavond voor tieners

10 oktober 2019

Vrijdag 25 oktober is het weer Active Friday (12+) bij E-Village, de wicked gameavond voor […]

Lees meer

Gamen voor je gezondheid

Games dragen bij aan gezondheid en persoonlijke ontwikkeling

Uit onderzoek is gebleken dat het actief gamen een positieve bijdrage levert aan de fysieke en psychische gezondheid  van o.a. mensen met sociaal-motorische problematiek, zoals autisme of ADHD.

Gamen en autisme

Bij games zijn bijvoorbeeld de spelregels heel duidelijk. Zo kan er maar één de winnaar zijn. Games maken ook geen onderscheid in wie je bent of hoe je eruit ziet. Iedereen is gelijk. Vals spelen bestaat niet. Dus iedereen kan winnen. Zaken waar kinderen en jongeren met autisme erg gevoelig voor zijn.

Games vervelen niet

Kinderen en jongeren met ADHD daarentegen zijn snel verveeld. Zij beschikken over tomeloze energie en moeten continue worden uitgedaagd. Games dagen hen uit om telkens hun high score te verbeteren en zijn daarom verleidelijk om te blijven doen. En vergeet niet ze worden er ook behoorlijk moe van.

Serious games

Serious games worden steeds vaker met succes ingezet op andere terreinen binnen de zorg, zoals bijvoorbeeld bij  geheugentrainingen voor mensen met dementie en het overwinnen van angststoornissen. Het is onze ambitie om in samenwerking met zorgaanbieders, ontwikkelings- en sporttherapeuten speciale bewegingsprogramma’s voor specifieke doelgroepen te ontwikkelen, zodat de games niet alleen maar voor de fun zijn, maar ook nog een bijdrage leveren aan de persoonlijke ontwikkeling van iemand met een fysieke en/of geestelijke beperking.

Het uiteindelijke doel is te komen tot een win-win situatie