Laatste nieuws

Even ontspannen

11 juni 2018

Wist je dat je bij E-Village ook even lekker kunt ontspannen? Neem onder het genot […]

Lees meer

Zo 24 juni a.s. GP Frankrijk live op groot scherm

10 juni 2018

Het formule 1 seizoen is weer van start. Beleef bij E-Village alle spectaculaire acties en […]

Lees meer

Ook voor buitenactiviteiten ben je bij E-Village aan het juiste adres

22 mei 2018

Collega's van de Herman Broerenschool gaan Speurfietsen bij E-Village Een keer per jaar gaan alle […]

Lees meer

Vrijdag 29 juni Active Friday 12+, de gameavond voor tieners

18 mei 2018

Vrijdag 29 juni a.s. is het weer Active Friday (12+) bij E-Village, de wicked gameavond […]

Lees meer

Mad Science Zomerkamp bij E-Village

2 mei 2018

Experimenteren en gamen In de zomervakantie kun je deelnemen aan het zomerkamp (dagkamp) van Mad […]

Lees meer

Heb je binnenkort iets te vieren? Lees dan eens het verhaal van Ingrid over haar familiedag.

6 april 2018

Een super familiedag voor de familie Cleven! Voor de familie Cleven uit Echt is het […]

Lees meer

Gamen voor je gezondheid

Games dragen bij aan gezondheid en persoonlijke ontwikkeling

Uit onderzoek is gebleken dat het actief gamen een positieve bijdrage levert aan de fysieke en psychische gezondheid  van o.a. mensen met sociaal-motorische problematiek, zoals autisme of ADHD.

Gamen en autisme

Bij games zijn bijvoorbeeld de spelregels heel duidelijk. Zo kan er maar één de winnaar zijn. Games maken ook geen onderscheid in wie je bent of hoe je eruit ziet. Iedereen is gelijk. Vals spelen bestaat niet. Dus iedereen kan winnen. Zaken waar kinderen en jongeren met autisme erg gevoelig voor zijn.

Games vervelen niet

Kinderen en jongeren met ADHD daarentegen zijn snel verveeld. Zij beschikken over tomeloze energie en moeten continue worden uitgedaagd. Games dagen hen uit om telkens hun high score te verbeteren en zijn daarom verleidelijk om te blijven doen. En vergeet niet ze worden er ook behoorlijk moe van.

Serious games

Serious games worden steeds vaker met succes ingezet op andere terreinen binnen de zorg, zoals bijvoorbeeld bij  geheugentrainingen voor mensen met dementie en het overwinnen van angststoornissen. Het is onze ambitie om in samenwerking met zorgaanbieders, ontwikkelings- en sporttherapeuten speciale bewegingsprogramma’s voor specifieke doelgroepen te ontwikkelen, zodat de games niet alleen maar voor de fun zijn, maar ook nog een bijdrage leveren aan de persoonlijke ontwikkeling van iemand met een fysieke en/of geestelijke beperking.

Het uiteindelijke doel is te komen tot een win-win situatie